LEŚNA ZAŁOGA

Cześć!

Nazywam się Ania Jodełka i jestem założycielką firmy “Jodełka- leśne warsztaty dla dzieci” oraz autorką książki pt. “Leśne warsztaty, poradnik dla nauczycieli, edukatorów i rodziców”. Od wielu lat towarzyszę dzieciom w ich wędrówce w głąb lasu i w głąb siebie. Moja przygoda zaczęła się w harcerstwie, gdzie nabierałam pierwszych szlifów jako drużynowa i coraz bardziej wsiąkałam w dzikie życie. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobywałam pracując w Leśnym Przedszkolu oraz podczas letnich obozów w najpiękniejszych zakątkach Bieszczad. Do dziś spełniam się w roli nauczycielki oraz wychowawczyni, pracując z dziećmi i młodzieżą. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie w pracy z dziećmi zaowocowało stworzeniem z potrzeby serca leśnych warsztatów “Jodełka”. Moja filozofia opiera się na wzajemnym zrozumieniu, szacunku, uważności i wierze, że dziecko jest samodzielne, kreatywne i twórcze. Zatem z ciekawością podążajmy za nim i spójrzmy na świat jego oczami!

Natalia Jarosz

Pasjonatka natury i rękodzieła. Prowadzi autorską pracownię lasów w słoiku. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobyła pracując jako wychowawczyni
w przedszkolu. Prywatnie jest mamą prawie 8 letniej Mai, która przeciera szlaki we wszystkich pomysłach swojej mamy.

Iza Bielska

Z wykształcenia pedagożka, nauczycielka wychowania przedszkolnego, terapeutka ręki, trenerka I stopnia sensoplastyki, instruktorka uważności dla dzieci. Iza jest absolwentka programu MBSR, programu Mindfulness & Compassion oraz programu Cud Uważności dla Mam. Prywatnie dojrzewająca każdego dnia Kobieta. Żona Sławka i mama dwójki cudownych dzieci- Konrada i Hani.

KSIĄŻKA

Moja książka

Zapraszam do zapoznania się z moją książką, która poprowadzi Cię przez kulisy organizowania leśnych warsztatów!

Dowiesz się: Dlaczego zajęcia w naturze są tak ważne? Co zyskują dzieci podczas pobytu w lesie?

Otrzymasz również praktyczne wskazówki, które muszą być uwzględnione podczas pracy z grupą dzieci.

Mam nadzieję, że mój leśny poradnik będzie dla Ciebie drogowskazem w prywatnym lub zawodowym życiu.

Co w niej znajdziesz? 

CZĘŚĆ 1: Leśna ścieżka

Skąd pomysł na JODEŁKA Leśne Warsztaty? Dlaczego zajęcia w lesie są tak ważne? Co zyskują dzieci podczas pobytu w lesie?

CZĘŚĆ 2: Leśny warsztat

Praktyczne wskazówki dla organizatorów leśnych warsztatów. Od czego zacząć? Jak się przygotować? O czym pamiętać w trakcie.

CZĘŚĆ 3: Leśne harce

20 zabaw i zadań do zrealizowania podczas warsztatów lub spacerów z dzieckiem.

CZĘŚĆ 4: Wywiady z leśnymi edukatorami

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

1. Wiek uczestników

Leśne warsztaty skierowane są do dwóch grup wiekowych: do dzieci w wieku od 2 do 5 lat oraz od 6 do 9 lat. Natomiast nie są to sztywne ramy. Wszystko zależy od umiejętności, predyspozycji i komfortu dziecka.

2. Program warsztatów

Program warsztatów jest dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci. Każde leśne spotkanie jest wyjątkowe i niepowtarzalne. Podczas zajęć bierzemy udział w grach terenowych, szukamy śladów i tropów zwierząt, odkrywamy leśne skarby, budujemy szałasy oraz naturalnie malujemy. Dajemy również dużą swobodę i przestrzeń dzieciom na to, by według własnych zasad spędziły ten wyjątkowy czas w naturze.

3. Kleszcze

Ryzyko złapania kleszcza istnieje wszędzie: w lesie, na łące, w ogródku u dziadków czy w trawie na placu zabaw. Najważniejsza jest profilaktyka, która ogranicza ryzyko złapania kleszcza do minimum. Istotny jest odpowiedni ubiór: nakrycie głowy, długi rękaw oraz długie spodnie, skarpety, obuwie za kostkę. Po wyjściu z lasu, jak i po każdym spacerze, należy ubrania ściągnąć, wyprać, następnie umyć się oraz przejrzeć ciało swoje i dziecka. Jeśli nie mamy możliwości, szybkiego powrotu do domu, wówczas dobrą praktyką jest rolowanie noszonej odzieży, zwyczajną rolką z klejem, która służy do czyszczenia ubrań. Często w ten sposób możemy złapać przeciwnika, zanim wejdzie nam w skórę. Dodatkowo na zajęcia zawsze zabieramy ze sobą naturalne olejki eteryczne, które mają na celu odstraszać kleszcze, na przykład olejek z trawy cytrynowej oraz spray przeciw kleszczom i komarom stosowany na ubrania, dostępny w każdej aptece. To rodzic decyduje, jaki preparat wybiera.

4. (Nie)pogoda

Stare skandynawskie porzekadło mówi, że nie ma złej pogody, są tylko źle dobrane ubrania. Ten północny styl życia stał się inspiracją, do prowadzenia zajęć na łonie natury niezależnie od pogody. Upalny dzień, deszcz czy śnieg, nie stoi na przeszkodzie, by aktywnie spędzić czas w przyrodzie. O komforcie zabawy w plenerze decyduje odpowiedni ubiór dziecka, jak i dorosłego. Natomiast gdy warunki atmosferyczne są bardzo niekorzystne oraz zagrażają bezpieczeństwu, wówczas zajęcia są odwoływane i przenoszone na inny termin.

5. W co ubrać dziecko i co ze sobą zabrać? 

Ubiór powinien być zawsze dostosowany do panujących warunków atmosferycznych. Wchodząc do lasu lub parku powinniśmy mieć nakrycie głowy, długi rękaw oraz długie spodnie, skarpety, obuwie za kostkę. Jeśli pada deszcz to przydatne będą kalosze, kurtka i spodnie przeciwdeszczowe. Warto zabrać ze sobą plecak, w którym znajdzie się napój oraz mała przekąska.